Kotimaisen urheilun saralla eletään jännittäviä aikoja, sillä tulevien vuosien aikana suomalainen urheilu saattaa päästä ison maailman malliin nauttimaan vedonlyöntiyhtiöiden sponsorirahoista. Mistä on kysymys?
Suomen rahapelimarkkina on vielä toistaiseksi yhden toimijan, eli Veikkauksen hallussa. Monopolijärjestelmästä johtuen ulkomaisten kasino-operaattoreiden tai vedonlyöntiyhtiöiden ei ole ollut sallittua mainostaa palveluitaan Suomessa tai kohdistaa niitä suoraan suomalaisille pelaajille.
Tilanne on kuitenkin pian muuttumassa, sillä Suomessa ollaan siirtymässä Veikkauksen monopolista avoimeen lisenssijärjestelmään. Vielä nettikasinot 2025 toimivat nykyisellä mallilla, mutta suunnitelmien mukaan jo vuonna 2026 siirryttäisiin uuteen järjestelmään.
Uusi avoin lisenssijärjestelmä mahdollistaa ulkomaisille operaattoreille hakea virallista Suomen pelilisenssiä ja näin ollen myös markkinoida palveluitaan annettujen puitteiden mukaan.
Yksi keskeisimmistä vaikutuksista liittyy urheilusponsorointiin, joka on ollut käytännössä kiellettyä kansainvälisiltä vedonlyöntiyhtiöiltä Suomessa. Lue alta, miten rahapeliuudistus ja avoimeen lisenssijärjestelmään siirtyminen tulee vaikuttamaan kotimaiseen urheilusponsorointiin.
Tällä hetkellä urheilusponsorointi on kiellettyä
Tätä nykyä ulkomaisten rahapelialan toimijoiden on täysin kiellettyä mainostaa palveluitaan Suomessa. Tähän kategoriaan lasketaan myös urheilun sponsoritoiminta.
Kotimaisella Veikkauksella on ollut yksinoikeus rahapelimarkkinoihin. Tämä on tarkoittanut sitä, että ainoastaan Veikkaus on voinut toimia suomalaisen urheilun virallisena sponsorina.
Nykyisen mallin suuri ongelma on, että suomalaiset urheiluseurat ja -tapahtumat ovat olleet täysin riippuvaisia Veikkauksen tuesta. Veikkauksen varoja on kyllä käytetty paljonkin kotimaisen urheilun tukemiseen, mutta urheiluseurat eivät ole itse voineet juurikaan vaikuttaa tai edistää omaa tilannettaan.
Useissa muissa maissa vedonlyöntiyhtiöt ovat merkittäviä urheilusponsoreita, jotka rahoittavat esimerkiksi jalkapallojoukkueita, jääkiekkoliigoja ja suuria urheilutapahtumia. Suomessa tällainen rahoitus on kuitenkin ollut tähän asti mahdotonta.
Mitä uusi lisenssijärjestelmä tarkoittaa kotimaiselle urheilulle?
Suomen tuleva rahapeliuudistus ja avoin lisenssijärjestelmä avaavat mahdollisuuksia kotimaiselle urheilulle erityisesti sponsoroinnin näkökulmasta.
Kun kansainväliset vedonlyöntiyhtiöt saavat toimia laillisesti Suomessa, kasvaa myös yhtiöiden kiinnostus investoida kotimaiseen urheiluun. Urheilusponsorointi on tunnetusti tehokas keino vedonlyöntiyhtiöille saada näkyvyyttä sekä mainostaa palveluitaan.
Erityisesti suurten urheilulajien, kuten jääkiekon, jalkapallon ja koripallon, odotetaan hyötyvän lisenssijärjestelmän tuomista sponsorirahoista.
Avoin lisenssijärjestelmä on urheiluseurojen ja -liigojen kannalta hyvä asia myös siinä mielessä, että ne eivät enää ole täysin riippuvaisia Veikkaukselta saamastaan rahoituksesta. Tämä antaa seuroille enemmän päätäntävaltaa omasta toiminnastaan eikä käskyjä voida ladella ”ylemmältä taholta”.
Säännöt ovat vielä auki
Suomen rahapeliuudistuksessa yksi suurimmista avoimista kysymyksistä liittyy sponsorointiin ja mainontaan. Vielä ei ole vielä tiedossa, minkälaisia rajoituksia tuleva lainsäädäntö asettaa vedonlyöntiyhtiöiden sponsorointisopimuksille ja markkinoinnille ylipäänsä.
Pelkona on, että Suomen rahapelilainsäädännössä mainostamisen rajoitukset tullaan säätämään aivan liian tiukalle. Tällöin lopputuloksena urheiluseurat saattaisivat jäädä ilman massiivisia vedonlyöntiyhtiöiden sponsorirahoja, mutta samaan aikaan myös Veikkauksen tukirahat pienenisivät.
Todennäköistä on, että vedonlyöntiyhtiöiden mahdollisuuksia tukea ainakin tiettyjä urheilulajeja tai -tapahtumia rajoitetaan. Esimerkiksi lasten ja nuorten urheilutoiminnassa sponsorointi voi olla kiellettyä tai tarkasti säädeltyä.
Suomessa on käyty jopa keskustelua siitä, pitäisikö vedonlyöntiyhtiöiden läsnäolo piilottaa kokonaan niissä urheilutapahtumissa, joissa on alaikäisiä katsojia. Mitä ilmeisimmin tästä ajatuksesta on kuitenkin jo luovuttu.
Täysin auki on vielä myös se, kuinka paljon vedonlyöntiyhtiöiden sekä kasino-operaattoreiden annetaan mainostaa palveluitaan esimerkiksi televisiossa, netissä tai muissa mediakanavissa.
Sponsoriraha on tervetullutta
Kotimaisen urheilukentän osalta varmaa on, että ulkomaisten vedonlyöntiyhtiöiden mukanaan tuoma sponsoriraha on todella tervetullutta kaikilla eri sarjatasoilla. Monet suomalaiset urheiluseurat ovat viime vuosina kärsineet rahoitushaasteista.
Sponsoriraha voi auttaa kattamaan esimerkiksi pelaajien palkkakustannuksia, parantamaan harjoitusolosuhteita ja mahdollistamaan nuorten urheilijoiden tukemisen. Samalla voidaan järjestää entistä näyttävämpiä urheilutapahtumia ja houkutella paikalle enemmän katsojia.
Kokonaisuutena sponsoriraha mahdollistaa koko kotimaisen urheilukentän kehittämisen ja viemisen seuraavalle tasolle. Vaikka urheilussa keskeisin juttu on tietysti aina urheilu itse, vaatii se myös hurjasti rahaa.
Parhaassa tapauksessa sponsoriraha voi myös lisätä kotimaisen urheilun kansainvälistä näkyvyyttä ja avata pelaajille ovia myös kansainvälisille pelikentille.